Verkopen voor dummies

1. Trek je uniform aan, dan is gelijk duidelijk dat je van scouting bent.
  2. Een goed verhaal verkoopt makkelijker dan een snelle vraag! Leg duidelijk uit waarvoor je komt.
  3. De oliebollen kosten €5,- per zak van 6 en worden op vrijdag 9 en zaterdag 10 december bezorgd. Dan hoeft ook pas betaald te worden.
  4. Als mensen oliebollen willen bestellen geef je ze als herinnering een bedankbriefje (de kleine vierkante briefjes), zodat ze weten wanneer jij de oliebollen komt brengen.
  5. Zijn er mensen niet thuis? Schrijf dan het huisnummer op in de kolom onderaan je blaadje zodat je hier later nog eens langs kan gaan of doe een ‘’niet thuis’’ flyer door de bus.
  6. Vrienden, kennissen, of andere bekenden die ook wel een oliebol lusten? Schrijf die op de blanco blaadjes achterin je boekje op!
  7. Ga niet zomaar andere straten lopen. Mocht je extra straten willen vraag dit dan op tijd aan je leiding.
  8. Zaterdag 3 december, 17:00 uur moeten alle boekjes ingeleverd zijn!
  9. Op vrijdag 9 en/of zaterdag 10 december kom je op de Scouthoeve de bestelde oliebollen ophalen en bezorg je deze aan de hand van je eigen boekje. Meer info over het afhalen van de bollen volgt nog.
  10. Heb je vragen, kom je ergens niet uit of is er iets niet helemaal duidelijk? Schroom dan niet om het aan je leiding te vragen, of stuur een mailtje naar ola@scoutingkd.nl

Met of zonder krenten

Vanaf dit jaar is het boekje een klein beetje aangepast. Je kan nu makkelijk in je boekje aangeven of iemand oliebollen met of zonder krenten wil verkopen. Willen ze 1 zak met krenten, dan zet je een 1 bij het vakje met krenten, hetzelfde geld voor zonder krenten. Willen ze bijvoorbeeld 1 zak met en 1 zak zonder krenten? Dan kan je bij allebei een 1 zetten.

Bedrijfsboxen verkopen

Als jij of een van je ouders op werk, school of ergens anders, lekker op oliebollen wilt trakteren, kan je ook een bedrijfsbox kopen! Dit zijn heel veel oliebollen, samen met een bus poedersuiker en servetjes, in een mooi doosje! Deze kan je natuurlijk proberen te verkopen op het werk bij je ouders, familie etc.

Al vroeg in de ochtend op 9 december, kun je de bedrijfsboxen ophalen om mee te nemen naar werk of school. Schrijf in je boekje duidelijk wanneer je de oliebollen wilt meenemen, dan zorgen wij dat ze klaar staan! Als het nou niet lukt om ze zelf mee te nemen, dan kunnen wij de box eventueel bezorgen (Maassluis en omstreken). Vermeld dan duidelijk het adres en zet eventueel neer hoe laat ze de box willen ontvangen.

Hoe zit dat met betalen

De mensen die oliebollen gekocht hebben hoeven deze pas te betalen zodra de oliebollen geleverd worden (dus op 9 of 10 december). Vind je het als ouder niet fijn dat je kind met een zak vol geld loopt? Dan zou je bijvoorbeeld ook zelf een QR-code aan kunnen maken die mensen kunnen scannen om te betalen. Zorg dat het geld bijvoorbeeld op je eigen rekening komt te staan. Klaar met alles langsbrengen? Zoek een betaalautomaat in de buurt, pin het bedrag wat je verdiend hebt met het verkopen van de oliebollen en breng dit geld naar de Scouthoeve voor 10 december 17:00.

Vind je het niet erg om met cash rond te lopen? Dan kan het handig zijn om te zorgen dat je altijd was wisselgeld meehebt. Schrijf ergens op hoeveel geld je meeneemt, dan kan je dit later weer terugnemen.